2018 Yılı Yatırımlarımdan Başarısızlık Örneği

Sosyal medya üzerinden paylaşımlarına ara sıra göz attığım, çok ciddi takipçi kitlesi olan kişilerin büyük çoğunluğunun sayısal başarılarının altında firma veya herhangi bir şeyin geleceği ile ilgili kesin konuşmaları olduğu kanısındayım. Belirsizliğin ve karışıklığın hüküm sürdüğü alanlarda, yatırım gibi, aslında var olmayan güveni, kesinlik algısı yaratan yorumlar ile sunan kişiler çok ilgi görmektedir. İtibarları 'Ben bu işi çözdüm', 'Ben bu işi biliyorum' veya '-cek' '-cak' ile biten cümleler kurmalarından ötürü olduğu için de başarısızlıklarını çok ön plana çıkarmamayı tercih etmektedirler. Başarısızlık ortaya çıkınca da 'uzun döneme odaklan' veya 'fiyatı spekülatör-firma sahibi baskılıyor' gibi kendisi dışında herkesi suçlayan tavır takınılıyor.

Not: Teknik analiz yapan kişilerin yapmaya bayıldığı destek-direnç noktaları veya trend çizgileri göze kesinlik algısı yaratmaktan başka ne işe yarıyor?

Ben ne bu işi çözdüğümü, ne de hatasız olduğumu iddia ediyorum. Sizlere sayısal veriler üzerinden firmalar ile alakalı düşüncelerimi aktarıyorum. Bu sebeple bu seneki son yazımın konusu, başlıktan da anlaşılacağı üzere, 2018 yılını kağıt üzerinde en başarısız geçiren Anadolu Holding (AGHOL) yatırımım ile alakalı düşüncelerimdir.


Sunulan grafikten de anlaşılacağı gibi çok sıkıntı veren, ciddi değer kayıplarının olduğu bir yıl oldu. Bu performansın ne kadarı spekülatör,açıkçı veya firma sahibinin satmaları sebebiyle oluştuğunu bilemem. Ama bu performansı elde etmemin, fiyatlama açısından, bir suçlusu var ise o da BENİM.

Firmaların değerlemelerini olumsuzluk etkileyebilecek nedenleri iyi belirlemek, firma hisse değerini kesin aralıklar içerisinde hesaplamaktan çok daha önemlidir. Bunu yazılarımı düzenli takip edenler anlayacaktır.

Örneğin uzun yıllardır yatırımım olduğu Anadolu Holding ile alakalı geçmiş yıllarda öngördüğüm riskler nelerdi:

1. Migros satın alımı için yapılan Euro borçlanması sebebiyle Holding seviyesinde yüksek döviz açığı,

2. Çelik Motor firmasında özkaynağa oranla yüksek döviz borcu,

3. Holding'in Vakıf'a yapılan bağışı en zayıf özkaynak rakamına sahip olan iştiraki Çelik Motor'dan yapması,

4. Firmanın uzman olmadığı ve dönemin rüzgarına kapılıp yatırım yaptığı enerji ve gayrimenkul yatırımları,

5. Hisse tahtasının büyük fonlar için hem alım hem de satım kararlarına yönelik likidite azlığı.

Tüm bu öngörülebilir riskler yıl içerisinde belli oranlarda firma değerini, özellikle kısa vade için, aşağı çekmiş olması akla yatkın olandır. Öngörüp, öngördüğünüz riskler de gerçekleştiğinde satmıyorsanız suçlu yalnızca bir kişidir. O da BEN.

Ancak neden satmadığımı da aktarmam doğru olandır. Yatırım konusunda yasal yollardan, uzun dönemde, karşılaştırma ölçütünüze göre başarılı olmak istiyorsanız aşağıda sunulan üç şarttan en az birine ihtiyacınız bulunmaktadır.

1. Daha zeki olmak (herkes ortalamadan daha zeki olduğunu düşünür)

2. Daha şanslı olmak

3. Daha sabırlı olmak

Bu üçlü arasında davranışlarınızla bir fark yaratabileceğiniz dikkatli ve sabırlı olmaktır. Ben yukarıda sunulan öngörülebilir riskleri sayabiliyor olsam da öngörülemeyen, ve daha tehlikeli olan, riskleri yatırım yaparken olmayacakmış gibi yok sayamam. Bu yalnızca Anadolu Holding için geçerli değildir; her bir hisse ve yatırım aracı için geçerlidir. Kısa vadede satmayarak evet hata yaptım; ancak bu hatamın şu anda yapacağım yeni firma değerlemelerini etkilemesine izin vermemeliyim.

Yapılması gerekli olan öngörülebilen risklere karşı hamlelerin yapılıp yapılmadığının kontrol edilmesi, geçmiş hisse performansının güncel değerlemeyi en asgari etkilemesi ve en önemlisi bu tarz ciddi değer kayıplarının her hissede ve herkese olacağının akıllarda tutulmasıdır. Bu sebeple kötü performans gösterilecek yılların olacağını bilerek ve kabul ederek hareket etmek en sağlıklı olandır. Eğer her sene karşılaştırma ölçütünüzün üstünde getiri elde edeceğinizi hedefliyorsanız, ileride hüsrana uğramaya hazır olun. Çünkü içerisinde bulunduğunuz sistem, ne kadar az sıklıkla karar verirseniz o kadar yüksek başarı şansınız olduğu bir alandır.

Sonuç olarak ne kadar artıları-eksileri tartıp, detaylı bir analiz yapsanız da bazen başarılı, bazen başarısız olacaksınız. Ben bu sene Anadolu Holding yatırımımda kağıt üstünde başarısız oldum. Ancak 1-3-5 yıllık hisse perfomansı bugün yapacağınız firma değerlemesini etkilememelidir. Önemli olan firmanın değerine göre mantıklı fiyat seviyelerinden yatırımlarınızı yapabilmek ve devam ettirebilmektir. Ben Anadolu Holding'in güncel fiyatlardan makul bir yatırım olacağını düşünmemden ötürü aylık alımlar ile yatırımlarıma devam etmekteyim; ancak bu sene yanıldığım gibi seneye de yanılabileceğim unutulmamalıdır.

Önemli olan pes etmemek ve hatalar, deneyimler ve yeni bilgiler ışığında öğrenmeye devam etmektir.

Yorumlar

  1. Elinize sağlık. Bu da benim başarısızlığım:

    2013-14 yıllarında alımlar yaptığım aselsanda 5.35 maliyetli hisselerimi, geçen Aralık'ta halka arz ilan edilince daha da dusebilecegini ya da en azından halka arz sonuclanincaya kadar yukselmeyecegini öngörmeme rağmen satamadim. İki nedenim olduğunu dusunuyorum:

    1. 47den 32'ye bir buçuk ayda düşmüş hissenin daha da aşağıya gitmeyeceğini düşünmem. Halbuki dusmese bile muhtemelen yukselmeyecegini düşünüyordum.

    2. Geçmiş düşüşlerde satmamis olmanın sonucunda yeniden toplanan fiyatın yarattığı rehavet. Halbuki o düşüşlerde gecikmeli de olsa fiyat hacim ilişkisine bakıp nedensiz düşüşler olduğunu analiz etmiştim..

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Burada yer alan bilgiler kişisel görüşüm olup, kesinlikle yatırım tavsiyesi değildir.

Bu blogdaki popüler yayınlar

Yaşar Holding Yıl Sonu ve İştirakleri 1. Çeyrek Sonuçları Üzerine

'Terminal Value' da Ciddi Değer Kaybetme Risklerine Hazır Mıyız?

Rönesans Gayrimenkul ve Borçlanma Araçları Şartları Üzerine

Bankaların Takipteki Kredilerine Yönelik İnceleme - Yazı 2

Örnekler ile Nakit Akım Tablosu Önemi Üzerine

NEF (Timur Gayrimenkul) Firmasına Yönelik Kısa Bir Analiz

Aksa Akrilik ve DowAksa Üzerine Düşünceler

Global Yatırım Holding 14 TL Eder mi?

Alarko Holding Üzerine Düşünceler

Aksa Akrilik Üzerine Kısa Bir Çalışma