Ege Endüstri 3. Çeyrek Finansal Sonuçları Üzerine

Ege Endüstri firması ihracatçı kimliği ve döviz bol bilançosunun katkısı ile 3. çeyrek çok başarılı sonuçlar elde etmiştir. Ege Endüstri ile alakalı 24 Eylül tarihli detaylı ilk yazımda sunmuş olduğum özellikle hisse fiyat riski (hafif azalan), TL değer kazanma riski (hafif azalan), iş yapılan sektör riskleri (artan) mevcudiyetini korumaktadır. Hisse değeri, zamanlama anlamında tamamen şans eseri, ancak TL değer kazanması sonucu anlaşılabilir sebeplerden yazının yazıldığı tarihten bugüne %12,8 (450den 392,5'e) değer kaybetmiştir.

Bu yazımda bilanço kalemlerinin hepsinin dipnot detaylı açıklamaları olmadığından ötürü yeni bir değerleme çalışması yapmayacağım. Firmanın sektörel kısa-orta-uzun vadeli riskleri ile bu çeyrek yapılan işlemlerini değerlendireceğim.

Kısa-Orta-Uzun Vadeli Riskler:

1. Firmanın sitesinde yakın zamana kadar sunulan ancak yazının yazıldığı an hatalı sonuç veren iş yapılan şirketler listesinde yoğun bir Amerikalı tır ve kamyon sektörü oyuncuları vardı diye hatırlıyorum. Son zamanlarda bolca dillendirildiği üzere Amerika'da şu an kamyon şoförü sıkıntısı mevcuttur. Lütfen içinizden gülmeyin. Şoför bulamadığınız ortamda niye kamyon talebinizi arttırasınız.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-08-01/how-a-trucking-shortage-is-fueling-u-s-inflation-quicktake

https://www.cnbc.com/2018/05/28/truck-driver-shortage-higher-shipping-costs-amazon-retail.html

https://www.businessinsider.com/truck-driver-shortage-staffing-industry-problems-2018-9

İşçi bulamama durumu ekonominin ısındığının en önemli göstergelerden biridir. Verimlilik artışı ile bu durumu belli bir süre daha sürdürebilirsiniz; ancak önümüzdeki dönemlerde Amerika ekonomisinde yavaşlama beklentisinin ana sebeplerinden biri budur.

2. BMW 3. çeyrek finansal sonuçlarında sunduğu yakın gelecek için ürkütücü olan otomotiv üretiminden kazanılan operasyonel kar marjı sene başı %10 seviyelerinden %4'lere kadar inmiştir. Firma 2019 için hiç ümitli değildir. Daimler ve Volkswagen ise stok eritme çalışmaları sebebiyle yakın dönem için iyimser olduğunu belirtmiştir.


Eylül ayında Avrupa'da yeni standartların devreye girmesi öncesi araç üreticilerinin üretimi öne çektiği de unutulmamalıdır.

Ek olarak özellikle Amerika'da üretilip Çin'e ihraç edilen araçlara getirilen gümrük vergileri sonrası firmaların vergi maliyetlerini tamamen fiyatlarına yansıtmamak için üretimlerinde temin ettikleri ürünlerde gider kısıntılarına gideceklerini belirtmeleri de dikkat edilmesi gerekilen bir durumdur.

Özetle otomotiv firmalarının gümrük vergileri, elektrikli araç yatırımları ve yeni standartlar sebebiyle oldukça yoğun giderlerinin ve yatırımlarının olduğu bir dönemdeyiz. Bu durum Ege Endüstri gibi parça sağlayıcı firmalarda marj baskısı oluşturabileceği unutulmamalıdır (henüz böyle bir durum yok).

3. Uzun dönemi ilgilendiriyor olsa da elektrikli araç sektörüne öncülük eden Tesla firması neredeyse bütün araç parçalarını kendi içerisinde üretme noktasına gidiyor. Maliyetleri düşürmenin yolunun bu olduğuna inanılıyor. Gelecek elektrikli araç ise bu iş modeli aklımızın bir köşesinde yer etmeli.

4. Firma satışından az bir pay alsa da Türkiye'de de otomotiv üreticilerinin stok sıkıntıları ile boğuştukları unutulmamalıdır.

Yabancıların Ege Endüstri'ye bakarken firmanın oluşturduğu kur farkı gelirlerine çok da odaklandığını düşünmüyorum. Firmanın tüm verilerine Dolar veya Euro cinsinden bakarak değerlemelerini yapıyorlardır. Bu sebeple firmanın net ithalat ve ihracat rakamlarına bakmamızda fayda var.


Son çeyrek rakamları ilk üç çeyrek gibi sonuçlar elde edilirse Dolar bazlı net ihracat yerinde sayarken, Euro bazlı net ihracat miktarı oldukça azalacaktır.

İlk yazımda da belirtmiştim stok eritme çalışması her üç yılda bir oluyor ise Ege Endüstri'nin gelecek sene siparişlerinde bir düşüş olabilir (yıl aralığı az olduğu için veriye çok güvenilmemeli).

Finansal Tablo Verileri:

Firmanın gelecek yıl marjlarında bir gerileme olabilme ihtimalini stok kaleminde meydana gelen ciddi artışın ne kadarının tonaj artışından, ne kadarının aynı miktar tonajın kur artışı sebebiyle TL maliyetinin artışından olduğunu öğrenmekten geçtiği kanısındayım.


Bu kadar da detaycılık olmaz diyeceksiniz lakin firmanın stokları yaklaşık iki kat artarken stok değer düşüklüğünü %50'den fazla neden düşürdüğü açıklanmalı. Aynı stok değer düşüklüğü oranı kalsaydı, ufak bir miktar olsa da, Ege Endüstri karı 1,5 Milyon TL eksik olacaktı.

Firmanın gecikmeli alacaklarında yaklaşık üç kat artış meydana gelmiştir. Bunun sebebi nedir firmaya sormakta fayda var. Türkiye spesifik olma ihtimali yüksektir.

Ege Endüstri, Holding'e 56 Milyon TL borç vermiştir. Bu miktar sonrası Ege Fren %25 payının Ege Endüstri tarafından satın alınacağı haberi gelmesi açıkçası çok da masum bir işlem gibi gelmedi. Kredi erişiminin zorlaştığı ve pahalandığı bir ortamda Ege Endüstri'de oluşan fazla nakit kısa vadede en azından pahalı bir işlem ile Holding'e aktarılacak gibi duruyor. Ege Endüstri ilişkili olmayan bir kişiden bu işlemi yapmış olsaydı daha makul olabilirdi; ancak kısa vadede bu tarz ilişkili kişiler arasında gerçekleştirilen işlemler para aktarılıyor düşüncesinden ötürü olumsuz algılanacaktır.

Son olarak Ege Endüstri firmasının sonuçlarını açıklanmasından sonra geçmiş başarılı performansını fiyatları etkilemesi anlamında unutunuz. Özellikle de TL değer kazanmaya devam ederse.

3. çeyrek sonundan bugüne son bilanço kalemlerinde herhangi bir değişiklik olmadığı senaryosunda firma özkaynağı yaklaşık 30 Milyon TL azalmıştır.

Sonuç olarak Ege Endüstri firması alışılmış çok başarılı bir yılı daha geride bırakmak üzeredir. Bu başarılı sonuçlara TL'nin ciddi değer kaybı katkı sunsa da firmanın yatırımcılarına hak ettikleri değeri yarattığı kabul edilmelidir. Firma yatırımcılarının bilançoda bulunan Dolar miktarından çok, kısa vadede firmayı olumsuz etkileyebilecek gümrük vergileri, sektör oyuncularının kar marjlarında oluşan zayıflama, global faizlerin yükselişi ve Çin endeksli dış talep zayıflamasına odaklanmalılar (firma net ihracat rakamlarında durgunluk söz konusu).

Yorumlar

Burada yer alan bilgiler kişisel görüşüm olup, kesinlikle yatırım tavsiyesi değildir.

Bu blogdaki popüler yayınlar

Rönesans Gayrimenkul ve Borçlanma Araçları Şartları Üzerine

Rönesans Holding ve YDA İnşaat Üzerinden Şehir Hastaneleri ile Alakalı Düşüncelerim - Yazı 2

'Terminal Value' da Ciddi Değer Kaybetme Risklerine Hazır Mıyız?

Örnekler ile Nakit Akım Tablosu Önemi Üzerine

NEF (Timur Gayrimenkul) Firmasına Yönelik Kısa Bir Analiz

Selçuk Ecza Deposu Üzerine Düşünceler

Zorlu Holding ve İştirakleri Üzerine Düşünceler - Vestel Beyaz Eşya

Alarko Holding Üzerine Düşünceler

Ege Endüstri Finansal Durumu Üzerine

2019 Yılı Faaliyet Raporu Üzerinden Zorlu Holding Değerlendirmesi