Türk Traktör Üzerine Giriş Çalışması

Türk Traktör firması 2018 yılını şirket performansı olarak kötü kapatmaktadır. Bu sıkıntılı performans beklenildiği gibi firma değerini de bir hayli olumsuz etkilemiştir. Önümüzdeki günler detaylı bir analizle beraber hisse fiyatı belirleme çalışması yapmayı düşünsem de, bu yazımda 4. çeyrek finansal sonuçları üzerinden
  • ilk izlenim olarak neden firmanın bu kadar değer kaybetmiş olabileceği ile ilgili noktalardan
  • karı sağlıklı olmayacak şekilde yükseltme imkanlarından
bahsedeceğim. İkinci nokta ile alakalı önden belirtmeliyim ki Koç Holding ve Türk Traktör firmalarını suçlamıyorum. Yalnızca bahsedilecek hamleler karı dönemsel düşük veya yüksek göstermek için kullanılabilecek gri alanlardır. 

Olumsuz Noktalar:

1. Firmaya yatırılan net paranın artmasına rağmen operasyonel sonuçların iyileşmemesi


Not: Yatırılan net para ile firmanın herhangi bir finansal borç kullanmama durumunda firmaya bağlaması gerekli özkaynak miktarı kastedilmektedir. Firmaya bağlanan net yatırım miktarına yapılmakta olan ancak henüz para kazanılmayan yatırımlar dahil edilmemiştir. Son olarak vergi öncesi esas faaliyet kar rakamında, kazanılan veya kaybedilen kur farkı gelir/gider tutarlarını firmanın herhangi bir çabası olmadan ve her sene aynı yön ve oranda hareket etmeyeceği sebebiyle yok saydım.

2. Elde edilen %30+ performansa rağmen yükselen firma fırsat maliyetine göre avantajlı durumun azalması


Elde edilen %35,4'lük performans, firmanın yüksek oranda TL borçlanma stratejisi sebebiyle %13,66 TL faiz oranı olduğu dönem kadar %25 TL faiz ortamında değerli değildir.

3. Şirketin stokları daha yüksek oranda taşımaya başladığı dönemde yurt içi satışların ciddi oranda azalması

Dünya gazetesi haberine göre

Bu durum firmaya bağlanan net yatırımın artmasının en büyük nedenidir.

4. Firma operasyonel nakit performansının bozulması, TL faiz oranlarının ciddi olarak yükseldiği ortamda net finansal borcun artması ve elde edilen operasyonel sonuçların artan oranda faiz ödemelerine gitmesi


5. Firmanın yüksek katsayı oranları sebebi ile hataya yer vermeyen seviyelerde 2018 yılına başlaması

Kontrol edilmeli ancak hatırladığım kadarı ile Türk Traktör PD (piyasa değeri)/DD (defter değeri) katsayısı olarak geçen yıl 6 seviyelerinde işlem görmekteydi. Bir firmanın PD/DD oranını en iyi yorumlama yolunun firma net yatırıma göre kazanç oranı ile firma fırsat maliyetinin karşılaştırılmasından geçtiği kanısındayım. Örneğin yukarıda da hesaplandığı üzere %36,7 getiri 2016 yılı tahmini fırsat maliyeti olan %8'e göre çok değerlidir. Çok basit hesapla bahsi geçen veriler ile PD/DD 4,6 çıkmaktadır (36,7/8). Aynı performans oranını %18 ile karşılaştırdığınızda niye firmanın PD/DD katsayısının 3'ün altına indiğini anlayabiliriz.

Tüm bu noktalar birleştirildiğinde 2018 yılı içerisinde oluşan olumsuz performans daha iyi anlaşılabilmektedir. İlerisi için en önemli olan firmanın stokları ile alakalı sıkıntısını çözmesi ve temettü miktarını düşürmesi olacaktır.

Kar Arttırma Gri Alanları:

1. Stok Değer Düşüklüğü Karşılığı

Firmanın bu yıl ile beraber artan stok yatırımları sebebiyle daha fazla stok değer düşüklüğü ayırmasını beklemek ihtiyatlı olandır. Firmanın ürettiği ürünler dayanıklı mallar olsa da her geçen gün boşta duran ürünün fiyatının düşebileceği kabul edilmeli; ancak Türkiye'de taşıtların dövizle fiyatlanması sebebiyle boşta duran araçların bile TL olarak değer kazanması durumu unutulmamalı (bu örnek bile ekonominin içeriğini açıklamaya yetiyor.)

Brüt stok miktarına oranla ayrılan karşılık miktarı 2017 yılı ortaya çıkan %5,6'dan 2018 yılında %2,7'e düşmüştür. Bu düşüşün mantıklı bir sebebi tabii ki de olabilir; ancak 2017 yılı oranını 2018 yılına uyguladığımızda firmanın ekstradan 32 Milyon TL (1114.25*(0.056-0.027)) gider kaydetmesi gerektiği anlamına gelmektedir. Stoklar yeni olabilir; ancak hareketli bir yıl olmaz ise önümüzdeki yıl(lar) ya kar marjından feragat edilecek ya da daha yüksek karşılık ayrılma durumu ortaya çıkabilecektir.

2. Garanti Gider Karşılığı

Denetim firması da kilit denetim konusu olarak ele almıştır.

 
Firmanın satış adedinin 2018 yılında ciddi olarak düştüğünü hesaba katmalıyız; ancak garanti edilen ve katlanılabilecek maliyetin de enflasyon ve döviz kurları sebebiyle artmış olabileceği unutulmamalıdır. Bu sebeple ayrılan garanti gider karşılığını satış TL miktarı ile karşılaştırmak sağlıklı olandır.

Karşılık miktarında 27,4 Milyon TL'lik bir azalma söz konusudur. Ciddi bir gider kısıntısı. Bu rakamı satış TL miktarı ile oranlayıp, geçmiş yıllarda çıkan oranla karşılaştırmak bize faydalı bilgiler sunabilir.


Geçmiş yıllara göre garanti gider karşılığının satış rakamına oranı ciddi olarak gerilemiştir. Gelin 2017 yılı oranı kadar karşılık ayrılması durumunda firmanın ne kadar daha olasılık olarak gidere katlanması gerektiğini hesaplayalım. 3,9 Milyar TL'lik 2018 yılı satış rakamını %1,58 ile %1 arasındaki fark ile çarparsak ekstra 22,5 Milyon TL'lik bir gider karşılığı karşımıza çıkmaktadır.

Stok değer düşüklüğü için hesapladığımız 32 Milyon TL ile beraber geçmiş yıl oranlarının sabit tutulması durumunda Türk Traktör firmasının giderleri 54,5 Milyon TL arttırılsa kimse çıkıp bir şey diyemez. Bu rakam firma faaliyet karı olan 442,6 Milyon TL'nin %12'sidir. Yani küçük bir oran değil. Ancak yinelemekte fayda var. Geçmiş yıl oranlarını sabit tutmamanın da makul ve geçerli bir sebebi olabilir. Ama bu makul sebep geçmiş yıllar ile firma performansı karşılaştırmasını yanıltıcı hale getirdiği gerçeğini değiştirmez.

Yorumlar

  1. her yazınızı ilgiyle takip ediyorum. sağlık ve afiyetle efendim çok teşekkkürler.

    YanıtlaSil
  2. Firma yatırımlarını kara dönüştüremiyor demişsiniz. Bildiğiniz üzere Ankara'da dar araziye sıkışmış iken, Firma Sakarya'da 2. fabrika yaptı. 2016 gibi üretime geçti, tam nemalanacağı sırada Brunson ve S400 krizleri nedeniyle dolar patladı ve satışlar düştü. Firma bütün bunlara rağmen ihracatını bir miktar artırdı, iç+dış satışlar yinede 2019 de 25 bin gibi azımsanmıyacak değerde sürüyor.
    Hisse piyasa değeri ise bir ara 250 milyon dolara düştü. Şu anda 300 milyon dolar.
    2 sene önce 1,5 milyar doları zorluyordu...Bu firma 2001 krizinide, 2009 krizini de başarıyla atlattı.
    Bu krizinde üstesinden geleceğine ve bir sürpriz yapacağına inanıyorum.
    Türkiye'nin ilk otomotif endüstri sayılabilecek firması. Atatürk kurmuş...

    YanıtlaSil
  3. Bir şirkete yatırım yapmaya karar verirken mutlaka iç dinamiklerini ve yönetim kadrosunun kabiliyetlerini de sorgulamakta fayda vardır. TürkTraktör icracı yönetim kadrosu, son yıllarda bir türlü kararlı bir duruma geçemedi. Sürekli değişen genel müdür ve yardımcılarıyla şirket bir yere varamadı. Zaten bunun sonucu olarak müthiş derece piyasa değeri eridi. Şirketin ikinci fabrika yatırımı yapması da verdiği en yanlış kararlardan biriydi, zira ikinci fabrika devreye girince, kapasitesini sadece iki yıl kullanabildi ve arkasından daralan pazar talepleriyle yüzde 30-40 kapasiteye düşmek zorunda kaldı ve verimliliğini kaybetti. 2018 yılındaki kur krizine o kadar hazırlıksız yakalandı ki stoklarını eritebilmesi bir seneden fazla sürdü. 2020 ise şirketin hayatta kalma çabasıyla geçiyor. Uzun zaman sonra ilk defa, ucuz kredi ve teşviklerin de sayesinde, net karlılıkta bir kıpırdanma olmaya başladı. Ucuz kredilerin piyasadan çekilmesiyle şirketi yeniden zor günler bekliyor, oysa talebin kalıcı olduğunu düşünerek müthiş bir üretim rakamı yakalamaya çalışıyorlar. Umuyoruz ki başarılı olurlar ve daha büyük yatırımlarla büyümeye çalışırlar.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Burada yer alan bilgiler kişisel görüşüm olup, kesinlikle yatırım tavsiyesi değildir.

Bu blogdaki popüler yayınlar

Rönesans Gayrimenkul ve Borçlanma Araçları Şartları Üzerine

Rönesans Holding ve YDA İnşaat Üzerinden Şehir Hastaneleri ile Alakalı Düşüncelerim - Yazı 2

Örnekler ile Nakit Akım Tablosu Önemi Üzerine

NEF (Timur Gayrimenkul) Firmasına Yönelik Kısa Bir Analiz

Alarko Holding Üzerine Düşünceler

'Terminal Value' da Ciddi Değer Kaybetme Risklerine Hazır Mıyız?

Doğuş Holding 2020 Yıl Sonu Sonuçları Üzerine

Zorlu Holding ve İştirakleri Üzerine Düşünceler - Vestel Beyaz Eşya

Teknosa ile İlgili Kısa Düşüncelerim

Global Yatırım Holding 14 TL Eder mi?