McDonalds Türkiye ile İlgili Düşüncelerim

Son yıllarda Türkiye'nin en çok yatırım çeken iş kollarından AVM yatırımlarının daimi kiracısı olan McDonalds'ın operasyonel performansı halka açık AVM sahibi GYO firmaları sağlığı ve değerlemesi için önemli olduğu kanısındayım.


Verileri, Anadolu Holding finansal tablo dipnotlarında perakende sektörü rakamları toplamından Adel firmasının rakamlarını düşme yoluyla elde ettim.



  • Firmanın ikinci çeyrek bilgilendirme notunda paylaştığı 2. çeyrek FAVÖK rakamı ile benim sunduğum operasyonel kar + amortisman rakamı arasındaki farklılığın belli karşılıkları firmanın eklemesinden kaynaklı olduğunu düşünüyorum.

McDonalds operasyonlarının düzenli bir sağlıksız yapıda olduğu ve 2015-2017 yılları arasında düşen amortisman rakamlarından yatırımlarda kısılmaya gidildiği anlaşılmaktadır. Elde edilen başarısız sonuçların yanında firmanın net borç rakamı da elde ettiği FAVÖK rakamına oranla ciddi seviyededir. 2017 Nisan ayında Ekonomist dergisine verilen röportajda McDonalds Türkiye Genel Müdür'ü Oğuz Uçanlar mağaza sayısını artımak yerine müşteri sayısını artırmaya çalıştıklarını belirtmiştir. 

İşin McDonalds için sıkıntılı olan kısmı, enflasyonun ciddi seviyelerde ve AVM kiralarının çoğunluğunun dövize endeksli olduğu bir ortamda fiyatları arttırmak bir yana indirim yaparak müşteri sayısını artırmaya çalışmasıdır. Big Mac fiyatlarının 15,5 TL'den 11,5 TL'ye indirilmesi veya ikili ekonomik menülerin 25 TL'ye satılmasının marj sıkıntısına yol açması şaşırtıcı değil.

Röportajda belirtilen yıllık satış rakamları ile benim sunduğum satış rakamlarında oluşan farklılığın franchise sisteminden kaynaklı olabileceğini düşünüyorum; ancak böyle değilse röportajda sunulan rakam ve Adel'in yıllık satışları toplandığında Anadolu Holding'in sunduğu sektörel satış rakamlarını aşmaktadır. 


Sunulan 866 Milyon TL'lik satış rakamından Adel firmasının 272 Milyon TL'lik satış miktarını çıkardığımızda McDonalds Genel Müdürü'nün bahsetmiş olduğu 750 Milyon TL'ye ulaşılmamaktadır.

Sonuç olarak dövize endeksli kira giderleri ve enflasyonu fiyatlara tam yansıtamama, büyük AVM kiracılarından McDonalds Türkiye'yi zora sokmaktadır. D&R'ın satış öncesi başlayan ve satıştan sonra hızlanan mağaza kapatmalarını da hesaba katarsak AVM yatırımı olan firmalara dikkat etmek gerekmektedir. AVM yatırımcıları ya kiralarını TL'ye döndürecekler ya da AVM'lerde boş alanların artması hiç şaşırtıcı gelmemelidir.

Yorumlar

  1. merhaba, bu yararlı ve doyurucu bilgileri üşenmeden bizimle paylaştığınız için teşekkür ederim.

    sadece rakibi olan Burger King'in rekabeti domine etmesi (tamamen gözleme dayalı bir tespit) öngörülerinizin gerçekleşme ihtimalini arttırıyor.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Burada yer alan bilgiler kişisel görüşüm olup, kesinlikle yatırım tavsiyesi değildir.

Bu blogdaki popüler yayınlar

Rönesans Gayrimenkul ve Borçlanma Araçları Şartları Üzerine

'Terminal Value' da Ciddi Değer Kaybetme Risklerine Hazır Mıyız?

Bankaların Takipteki Kredilerine Yönelik İnceleme - Yazı 2

Alarko Holding Üzerine Düşünceler

Doğuş Holding 2020 Yıl Sonu Sonuçları Üzerine

Yaşar Holding Yıl Sonu ve İştirakleri 1. Çeyrek Sonuçları Üzerine

Aksa Akrilik Üzerine Kısa Bir Çalışma

NEF (Timur Gayrimenkul) Firmasına Yönelik Kısa Bir Analiz

2019 Yılı Faaliyet Raporu Üzerinden Zorlu Holding Değerlendirmesi

Rönesans Holding ve YDA İnşaat Üzerinden Şehir Hastaneleri ile Alakalı Düşüncelerim - Yazı 2