Anadolu Holding - Çelik Motor Sermaye Artışı Üzerine

Güncel yorumlarımdan önce Çelik Motor'u bu sürece getiren süreci geçmiş analizlerimde sunduğum fikirleri sizlere aktararak başlayacağım.

29 Haziran 2018 tarihli analiz:

'Sektörde Otokoç firması dışında kazanılan operasyonel naktin yıldan yıla artarak faiz ödemelerine gitmiş olduğunu ve sektörün büyümesini artarak finansal borç alarak sağladığını görmektesiniz. Alınmış olunan yeni kredilerin de ağırlıklı olarak Euro olması sektörün canını oldukça yakmışa benziyor. Bu durumu yakın zamanda DRD Filo'nun sermaye artışı yapmasından ve Çelik Motor firmasının maddi duran varlık yeniden değerleme miktarı çıkarıldıktan sonra eksi sermayeye ulaşmasından anlayabiliriz. Bu eksi rakamın 2018 yılında devam eden Euro değer kazanımından ötürü artması beklenmelidir.'

25 Ağustos 2018 tarihli analiz:

'Çelik Motor özkaynak rakamını, artan Euro borcuna karşılık, ilk elinde bulunan arsaları ve binaları yeniden değerleyerek güçlendirmeye çalışmıştır; ancak firma, bu kanalda yapabileceği herhangi bir özkaynak kuvvetlendirme imkanı kalmadığında, elinde bulunan araçları yeniden değerleme yoluna gitmiştir

Şahsi fikrim, Holding'in 400-500 Milyon TL aralığında bir sermaye artışı yapması ile firmanın temelleri sağlamlaşabilecektir (Özkaynak eksi rakamının giderilmesi).'

29 Kasım 2018 tarihli analiz:

'Çelik Motor firması finansal sonuçlarını yıl ortası ve yıl sonu sunması nedeniyle 3. çeyrek özkaynak durumunu bilemiyoruz; ancak firma tahmin edildiği gibi ciddi araç satışları yapmıştır. Yılbaşında firmanın 32,150 aracı varken 3. çeyrek sonu 28,000 civarına kadar inmiştir.

Tekrar etmekte fayda var. Garenta filo kiralama tarafında ne kadar küçülürse Anadolu Holding hisse değerlemesi açısından o kadar olumlu olacaktır.'

28 Mart 2019 tarihli analiz:

'Dördüncü çeyrek Çelik Motor araç satışlarına kaldığı yerden devam ederek yıl sonunda araç parkını 21 bin seviyesine getirmiştir; ancak yeterli değildir. Araç satışları kaldığı yerden devam edecektir.

Araç satışlarının kaldığı yerden devam edeceğini düşünmemin temelini aşağıda sunulan noktalar oluşturmaktadır.

1. Yıl sonu özkaynak toplamı yaklaşık eksi 222 Milyon TL'dir. Özkaynak rakamı, firma arsasının ve araçlarının yakın zamanda yeniden değerlemeye tabi tutulmasına rağmen eksidedir.

2. Araç satışları sebebiyle firmanın yaratabileceği operasyonel performans potansiyeli kısa vade için gerilerken, kazanılan paranın yüksek oranda yalnızca faiz ödemelerine gitmesi

Araç satışları devam ettikçe firmanın sıkıntıları çözülecek mi derseniz, kısa-orta vadede çok zor. Faiz ve kur seviyelerinden dolayı artan borç yükü firmayı kısır bir döngüye sokmuştur. Bu sebeplerden ötürü yakın zamanda Çelik Motor'a 'zombi firma' ve aylardır Holding hisse değeri için en doğru stratejinin en hızlı şekilde küçülmek olduğunu belirtmekteyim.'

28 Mayıs 2019 tarihli analiz:

'Başka bir açıdan yaklaşırsak olaya, firma ilk üç ayda satmış olduğu araçlardan, araç başı yaklaşık 66 Bin TL elde etmiştir. Kalan araçların daha yeni modeller olduğu varsayımında gelin araç başı değeri 80 Bin TL alalım. Kalan araçların değeri (18,000*80,000) yaklaşık 1,45 Milyar TL ederek firma finansal borcunun altında kalmaktadır. Araçlar dışında da pek varlığı olmayan firmanın işinin çok zor olduğunu söylemek bu açılardan pek de zor değildir.'

11 Eylül 2019 tarihli analiz:

'2018 yılı başlangıcı ile beraber %75 seviyelerinde seyreden iştirak değerini yansıtma oranı, çeşitli sebeplerle %35 seviyelerine kadar düşmüş, günümüzde de %40 seviyelerinde seyretmektedir.

Çelik Motor firması ise ayrı bir ilgiyi hak ediyor. Baştan belirtmeliyim ki, Holding bir karar vermesi gerekiyor. Kiralama işinde tamam mı, devam mı? Eğer cevap devam ise kesinlikle sermaye artışı yapılması gereklidir. 

Örneğin, araç alış-satış verileri dışı, Çelik Motor'un ilk iki çeyrek elde ettiği operasyonel nakit performans, geçen yıl elde edilen yaklaşık 270 Milyon TL'den bu sene yaklaşık 155 Milyon TL'ye düşmüştür. Firmanın ödediği faiz ise 135 Milyon TL'den, elde edilen operasyonel nakit performansından fazla, 234 Milyon TL'ye çıkmıştır.'

14 Kasım 2019 tarihli analiz:

'2018 yıl sonu yaklaşık 21,000 olan araç parkının üçüncü çeyrek sonu itibariyle yaklaşık 11,000'e kadar indirilmesine rağmen, Çelik Motor net borç rakamı yalnızca 500 Milyon TL düşürülerek yaklaşık 1,42 Milyar TL olmuştur. Yüksek borç ile beraber Çelik Motor firmasının, yüksek ihtimal, eksi özkaynak durumu devam etmektedir.

Yeteri kadar indirilemeyen net borç verileri karşısında, tahmin edildiği gibi, Çelik Motor'un FAVÖK performansı geçen senenin ilk üç çeyreğine göre %33 düşerek 196 Milyon TL olmuştur. Firmanın yabancı para borçlarının azalması yanında faizlerinde ciddi oranda düşmesi sırasıyla özkaynağın artması ve borç azaltımı konularında firmaya yardımcı olacaktır; ancak sermaye artışı ihtimali, eğer firma kuvvetli bir oyuncu olarak yoluna devam etmek istiyorsa, hiç de düşük değildir. Şu an Çelik Motor bir 'ZOMBİ' firmadır.'

Eski analizlerimden yaptığım alıntılardan da anlaşılacağı üzere Çelik Motor'un 320 Milyon TL sermaye artışı yapması hiç ama hiç şaşırtıcı değildir. Bu karar, Holding'in bu sektörün geleceğine inançtan ziyade, bankaların yeni kredi açması için bir ön koşul sebebiyle de olabilir.

Bu sermaye artışı ile Çelik Motor nezdinde riskler azalırken (yalnızca nefes aldırır), düşük nakit varlığı sebebiyle Holding seviyesinde borçların artması bakımından Holding için risk arttırıcıdır. Bu sebeple Holding'in varlık satması gerektiği düşüncem ve varlık satacağına olan inancım artarak devam etmektedir.

Sermaye artışı haberinin benim yatırım kararıma olan etkisine yönelik yorumuma gelecek olursak, ben bu sermaye artışını bekliyordum. Bu sebeple yatırım kararımı veya belirlediğim değeri etkilememektedir. Bir risk azalırken, Holding seviyesindeki borç riskini ortadan kaldırmanın önceliğini bana göre artmıştır.

Yazının yazıldığı tarihte Anadolu Holding (AGHOL) firmasında yatırımım vardır.  Yazılanlar bu bilgi dahilinde değerlendirilmelidir. 

Yorumlar

Burada yer alan bilgiler kişisel görüşüm olup, kesinlikle yatırım tavsiyesi değildir.

Bu blogdaki popüler yayınlar

Rönesans Gayrimenkul ve Borçlanma Araçları Şartları Üzerine

'Terminal Value' da Ciddi Değer Kaybetme Risklerine Hazır Mıyız?

Alarko Holding Üzerine Düşünceler

Bankaların Takipteki Kredilerine Yönelik İnceleme - Yazı 2

Doğuş Holding 2020 Yıl Sonu Sonuçları Üzerine

Yaşar Holding Yıl Sonu ve İştirakleri 1. Çeyrek Sonuçları Üzerine

Coca Cola İçecek Üzerine Değerlendirme

Örnekler ile Hisse Değerleme Kademeleri - Likiditasyon Değeri (Bimeks)

Düzeltilmesi Gerektiğini Düşündüğüm Nakit Akış Tablosu Gösterim Örnekleri

2019 Yılı Faaliyet Raporu Üzerinden Zorlu Holding Değerlendirmesi